Masz pomysł na biznes ale z jakichś przyczyn nie chcesz, bądź nie możesz ubiegać się o wsparcie z funduszy unijnych? Wolisz uniknąć obciążenia finansowego w postaci kredytu? Nie posiadasz budżetu a Twój pomysł na prowadzenie działalności jest innowacyjny? Nic straconego – w nowym stuleciu pojawiła się nowa forma finansowania, jaką jest crowdfunding.
Crowdfunding to słowo utworzone z dwóch angielskich wyrazów. Pierwszym z nich jest crowd oznaczającym tłum, zaś drugim funding, czyli finansowanie. W powszechnym rozumieniu tego znaczenia, crowdfunding odnosi się do finansowania społecznościowego. Działa w przestrzeni wirtualnej, w której internauci wspierają finansowo dany projekt pomysłodawcy. W zamian za alokację środków, internauci otrzymują określone benefity. Mogą to być gotowe produkty, zniżki przy zakupie, gadżety czy nawet część udziałów. Zachęcająca dla inwestorów jest możliwość zwrotu wkładu w przypadku fiaska pomysłu. Najbardziej popularnym serwisem crowdfundingowym, który oferuje tego typu zabezpieczenie dla internautów jest Kickstarter. Portal ten działa na zasadzie założenia przez interesanta indywidualnej podstrony, na której publikowane są na bieżąco postępy w pracy. Dotyczy to pomysłodawców, których projekty zostały wysoko ocenione przez internautów. Apelujący wyznacza wówczas dolną granicę sumy pieniędzy niezbędnych do realizacji konceptu.
W Polsce natomiast działają serwisy crowdfundingowe takie jak: beesfund.com (udziałowy i nieudziałowy), wspieram.to (różne typy projektów, nieudziałowy), wspólnicy.pl (udziałowy), wspólnyprojekt.pl (nieudziałowy), crowdangels.pl (udziałowy), polakpotrafi.pl (różne typy projektów, nieudziałowy), ideowi.pl (udziałowy). megatotal.pl (projekty muzyczne) oraz wspieramkulture.pl (projekty kulturalne).
Przy wyborze serwisu crowdfundingowego należy zwrócić uwagę na koszty związane z opłatami stanowiącymi prowizję od zebranego kapitału, którą pobiera portal. Ponadto, istotna jest orientacja z zakresu rozwiązań prawnych na danym serwisie. Różnice na poszczególnych platformach crowdfundingowych mogą dotyczyć obowiązków podatkowych, praw związanych z ochroną wspierających czy dopuszczalności różnych typów konceptów. Umieszczając swój pomysł na serwisie warto również zastanowić się nad formą jego promocji. Obecnie, za najbardziej popularną uważa się promowanie za pośrednictwem serwisów społecznościowych, Umożliwiają bowiem szybki przepływ informacji poprzez udostępnianie początkowo przez znajomych a z czasem nawet na światową skalę. Kolejnym sposobem promocji jest też ta, oferowana przez dany serwis crowdfundingowy. Tu jednak należy wziąć pod uwagę dodatkowo płatny charakter takiej usługi. W tym przypadku należy skrupulatnie oszacować szansę swojego projektu na sukces. W przypadku porażki pieniądze zainwestowane w promocję przepadną.
Sukces projektu zależy nie tylko od innowacyjności pomysłu. Ważna jest jego realizacja, dlatego warto pamiętać o kwestiach formalno-prawnych oraz zadbać o jak najlepszą formę promocji.
W.K.